maandag 5 mei 2014

Zentangle?

 



Hallo allemaal, 

Zijn jullie inmiddels ook geïntrigeerd door die vierkanten zwart-wit figuren die we hier en daar op zien duiken tegenwoordig?  Dat noemt men, mits het aan bepaalde eigenschappen voldoet,

 ZENTANGLE®

Wat is Zentangle®? Wat doet het en waar komt het vandaan?

Wel ik zal een tipje van de sluier oplichten maar alles staat duidelijk en uitgebreid beschreven in een boek dat recent is verschenen bij uitgeverij Tirion Art

 
 

Wat is Zentangle?                  Zentangle is yoga voor de geest.

Wat doet het?                         Door middel van terugkerende regelmatige patroontjes te tekenen binnen een vierkant vlak maak je je hoofd leeg van allerlei zorgen en gedachtes en leer je je te concentreren. Een eenvoudige tangle maak je in ongeveer een kwartiertje. Jong en oud kan het doen en het is zeker erg leuk om te doen met kinderen vanaf een jaar of 6.

Waar komt het vandaan?       De Zentanglemethode werd door de Amerikaanse Rick Roberts en Maria Thomas een aantal jaren geleden ontwikkeld.



De basis die je nodig hebt is vrij simpel:

·        Het boek : “Basisboek ZENTANGLE”. Dit boek bevat de basis uitleg en 101 patroontjes. Tevens wordt er uitgelegd hoe het aanbrengen van de schaduw werkt. Echt een aanrader als je net begint.

·       Een zwarte pen, bij voorkeur watervast en in een aantal diktes. De multiliners van Copic zijn hier uitermate geschikt voor. Deze zijn in een complete set te koop, maar ook los in de diverse diktes. Tevens verkrijgbaar in de wat voordeliger niet navulbare versie en een wat luxere navulbare versie. Als je niet meteen met de volledige set wilt beginnen zijn de maten 0,05, 0,3 en 0,8 een goede start.

·       Goede kwaliteit papier, ik maak gebruik van een blok tekenpapier van 225 gram van Schut, maar ook het papier van 160 gram voldoet prima aan de eisen.

·         Een zacht potlood, Hb kan, maar lekkerder werkt een 1B potlood, vind ik zelf.
 
·         Doezelaars, om de schaduw die met het potlood is getekend mooi te vervagen.


In principe is dit voldoende om te starten. Nu zou je zeggen en een gum en liniaal dan? Die zijn eigenlijk niet nodig. Zentangle is geheel van jezelf en aangezien je alles los moet zien te laten en je geest het werk moet laten doen is er eigenlijk nooit iets fout. Maak je wel een fout dan zal je die op een andere manier moeten zien op te lossen. Bijvoorbeeld door je tangle iets aan te passen,

Maar er is niks fout en alles mag, dus werk je liever met een gum en een liniaal, Be my guest!


Verder wil ik al die kunstwerkjes zelf wel netjes opbergen en ik heb daarvoor gekozen voor een Sn@p mini album van Simple Stories met diverse hoesjes zodat er voor elk kunstwerkje een plekje in mijn album is te vinden. Uiteindelijk maak ik ze in eerste instantie voor mezelf, maar ik vind het ook leuk om mijn werk aan andere laten zien zonder dat er vingers op komen. Nog een voordeel is dat ik mijn albumpje met diverse sets kan aanvullen na gelang ik meer Zentangles een plekje wil geven.

Mijn albumpje ligt de komende weken ter inzage in de winkel zodat je inspiratie kan opdoen. Maar ik zal ook regelmatig wat van mijn werk laten zien op dit blog en/of de faceboek groep. Ook zal ik regelmarig nieuwe patroontjes met jullie delen die jullie kunnen gebruiken om je tangles mee in te vullen.

Wat ik nog een leuke bijkomstigheid vind is dat ik dit lekker in de tuin in het zonnetje kan doen. ik kan niet zo goed stil zitten, maar wil ook niet mijn hele hobbyruimte naar de tuin slepen. Alles wat je nodig hebt kan je inprincipe in één loopje mee naar buiten nemen!

Laten we hopen dat we een mooie lange Zentangle® zomer krijgen!

Als je nu erg nieuwsgierig bent geworden naar Zentangle heb ik nog een aantal leuke linken voor je waar je kan genieten van veel mooie Zentangle Art.

http://www.zentangle.com/               De officiele Zentangle pagina van Rick & Maria

http://zentangle.blogspot.nl/              Het officiele blog van Rick & Maria

http://www.pinterest.com/bdeegan/zentangles-and-doodles/

http://www.pinterest.com/search/pins/?q=zentangle%20art%5D

Dit was het voor nu. Natuurlijk zijn alle genoemde artikelen verkrijgbaar in de webshop. Marlous heeft er voor het gemak een speciale rubriek voor aangemaakt zodat alles lekker overzichtelijk bij elkaat staat.
 
Dit is natuurlijk bij uitstek een geschikt Moederdag kado. Wie gunt haar nu niet een uurtje rust per dag?

Als je dit leuk vindt, ga lekker aan de slag en de komende tijd zal je regelmatig iets nieuws van mij voor bij zien komen en ook nog meer informatie.

Vooral veel Zentangle plezier!

Groetjes,

Ellen

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Disclaimer

Alle creatieve handelingen die u uitvoert naar aanleiding van informatie op onze website zijn geheel voor eigen risico. Doeading is niet aansprakelijk voor eventuele schades die voortvloeien uit door uzelf uitgevoerde handelingen die op ons blog worden beschreven.